ساخت سلول خورشیدی به سبکی یک حباب صابون
نوشته شده توسط : علی افشار

دانشمندان موفق به تولید سلول‌های خورشیدی نازک، انعطاف پذیر و بسیار سبکی شده اند که می توان آن‌ها را بر روی یک حباب صابون قرار داد.

این دستاورد جدید که ضخامت آن پانزده برابر کمتر از ضخامت یک تار موی انسان است می تواند آغازگر انقلابی بزرگ در این عرصه باشد طراحی فروشگاه اینترنتی و محققان موسسه فناوری ماسوچست (MIT) اظهار امیدواری کرده اند که بتوان از این محصول در زمینه های مختلفی همچون ساخت لباس های هوشمند، اسمارت‌فون‌ها و همچنین بالون های هلیومی استفاده کرد.

وزن این سلول به قدری کم است که اگر در لباس و یا دستگاه‌های هوشمندی همچون نوت‌بوک ها مورد استفاده قرار گیرد، به هیچ عنوان احساس نخواهد شد و آن را می توان به راحتی به بسیاری از دستگاه‌ها و وسایل هوشمند اضافه کرد.

نکته کلیدی در ساخت این سلول، روشی تلفیقی است که محققان از آن بهره برده اند به طوری که مراحل ساخت سلول خورشیدی، زیرلایه پشتیبانی کننده و پوشش محفاظت کننده آن، همگی در طی یک فرآیند ساخته می شوند. در ساخت زیرلایه از نوعی پلیمر به نام پاریلن و برای لایه بالایی و به منظور جذب نور اولیه از ماده ارگانیکی به نام DBP استفاده می شود.

این روش ساخت برخلاف روش‌های مرسوم و سنتی ساخت سلول‌های خورشیدی، در یک اتاق خلاء و در دمای اتاق و بدون استفاده از هرگونه حلال و یا ماده شیمیایی انجام می شود. در این‌جا از تکنیک رسوب به شیوه تبخیر، که در آن گرما، فشار و واکنش های شیمیایی لایه بسیار نازکی از یک ماده خاص را تولید می کنند برای ساخت زیرلایه و سلول خورشیدی استفاده می شود.

نتیجه استفاده از چنین روشی منجر به تولید سلول خورشیدی می شود که ضخامت آن به کمتر از یک هزارم سلول های خورشیدی شیشه ای کنونی می رسد که البته هر دو سلول از توانی مساوی برای تبدیل نور خورشید به انرژی الکتریکی برخوردارند.

به گفته این گروه تحقیقاتی، وزن این سلول خورشیدی به قدری کم است که اگر بر روی لباس استفاده شود، ممکن است با یک دم عمیق وارد دهان و بدن انسان شود.

محققان امیدوارند این دستاورد بتواند در فضا و ارتفاعات بالا که وزن نقشی تعیین کننده را ایفا می کند بسیار کاربردی و سودمند باشد. البته تولید انبوه این محصول به این زودی ها انجام نخواهد شد طراحی فروشگاه اینترنتی و سال ها زمان خواهد برد.





:: بازدید از این مطلب : 48
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 10 اسفند 1394 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: